وبلاگ

برچسب انرژی روی وسایل برقی؛ مصرف برق پایین

برچسب انرژی

برچسب انرژی روی وسایل برقی؛ مصرف برق پایین

در صورتیکه فرصت و انرژی مطالعه ی این مقاله را ندارید؛ ما قسمت های مهم را برای شما رنگی کرده ایم.

در گذشته مردم برای خرید لوازم برقی منزل خود به غیر از دو مورد آگاهی دیگری از وسیله مورد نظر خود نداشتند. نام برند و اطلاع از برخی جزئیات محدود. علاوه بر این به دلیل نامعلوم بودن کیفیت و راندمان لوازم، شرکت های تولید کننده به فکر ارتقا و بالابردن سطح کیفیت نبوده و تلاشی نمی کردند. در این راستا دولت ها تصمیم گرفتند به منظور ارتقاء سطح کیفی و ایجاد صرفه ی اقتصادی بیشتر و همینطور مسائل زیست محیطی، استاندارد هایی برای خط تولید لوازم برقی تعیین کنند.

به این ترتیب چند سالی است که برچسب انرژی بر روی همه لوازم برقی بخصوص لوازم برقی آشپزخانه الصاق شده و حتی قیمت گذاری بر روی اجناس نیز بر همین اساس صورت می گیرد. در ادامه مطلب در خصوص برچسب انرژی و مشخصات آن صحبت خواهیم نمود. با ما همراه باشید.

برچسب انرژی چیست؟

برچسب انرژی در واقع یک نماد گویای کیفیت کالای برقی مورد نظر است. بر روی تمامی وسایل برقی که در منازل و محیط های کاری استفاده می شود، برچسبی الصاق می شود که نشان می دهد این وسیله از لحاظ مصرف انرژی الکتریکی در چه سطحی قرار دارد. یکی از فاکتور های تمامی شرکت های سازنده کالاهای برقی که در رقابت با هم هستند، برچسب انرژی آن است.

امروزه خریداران در مقام مقایسه بین دو برند، به این نکته نیز توجه خواهند نمود که این وسیله قرار است در روز چه مقدار انرژی مصرف کند و چه میزان هزینه به آنها تحمیل خواهد کرد. بنابراین هنگام خرید وسایل برقی بخصوص لوازم برقی آشپزخانه مانند یخچال، فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، مایکروفر و … به این برچسب دقت نمایید. لازم به ذکر است که وظیفه محاسبه برچسب انرژی عموما بر عهده تولید کنندگان لوازم برقی می باشد و در صورتی که وسیله ای دارای این برچسب نباشد، روانه بازار نخواهد شد.

برچسب انرژی

برچسب انرژی

مفاهیم درج بر روی برچسب انرژی

اما سوال اینجاست که علامت های روی برچسب انرژی و نمودارهای رنگی آن به چه معناست و ما چگونه متوجه شویم که هر وسیله در چه سطحی از میزان مصرف برق قرار دارد؟ بنابراین دانستن این اطلاعات برای هر فردی که قصد خرید لوازم برقی را دارد، لازم است. نکته مهم، توجه به این مورد است که برچسب انرژی در وسایل مختلف متفاوت هست. به این معنی که مثلا مفهوم این برچسب بر روی لامپ را نمی توان با یخچال فریزر مقایسه نمود.

همانطور که در شکل می بینید روی برچسب انرژی یک نمودار افقی رنگی دیده می شود که از رنگ سبز تا قرمز وجود دارد و در کنار هرکدام از ستون های رنگی حروف انگلیسی از A تا G دیده می شود. حرف A در کنار رنگ سبز گذاشته می شود که نشانه مصرف کم انرژی و راندمان بالای وسیله است و در مقابل، حرف G که در کنار رنگ قرمز دیده می شود نشان دهنده مصرف بسیار بالای انرژی توسط وسیله است که به طور روتین مصرف آن را بالا می برد و در نتیجه می توان گفت استفاده از وسیله ای که تا این حد برق مصرفی بالایی دارد، صرفه ی اقتصادی ندارد.

هرچه برجسب به رنگ سبز نزدیک تر باشد، سازگاری وسیله برقی با محیط زیست بیشتر است. و موارد زیست محیطی در ساخت آن استاندارد است. لازم به ذکر است که از ده سال گذشته به استانداردهای ردیف انرژی، گزینه A+++ نیز اضافه شده و دارای رتبه بالاتر و راندمان بیشتری نسبت به بقیه گزینه ها در ایران است. دقت نمایید علاوه بر نمودار رنگی و حروف انگلیسی بر روی برچسب موارد زیر نیز درج می شود:

  • نام محصول
  • نام شرکت سازنده محصول
  • رتبه مصرف انرژی
  • مدل محصول
  • اسم موسسه استاندارد که صحت محصول را تأیید کرده است.

 

چرا باید به مصرف انرژی اهمیت بدهیم؟

هنگام خرید می بایست به برچسب انرژی دقت نمایید. اهمیت برچسب انرژی روی لوازم الکترونیکی به نوع خرید شما کمک می کند. بنابراین این نکته که در هر کدام از لوازم الکترونیکی نشانگر چه مواردی است، بسیار اهمیت دارد. آگاهی از مشخصات وسایل برقی چند مزیت اصلی برای خریدار وسیله برقی دارد از جمله:

  • مشخص شدن راندمان و کیفیت وسیله برقی
  • کاهش هزینه های مصرفی خانواده
  • کمک به مشتری جهت خرید بهتر
  • کاهش آلودگی های محیط زیست

سخن آخر

همانطور که در بالا اشاره شد، در صورتی که قصد خرید لوازم برقی بخصوص  لوازم برقی مربوط به آشپزخانه را دارید. حتما به نشان برجسب انرژی بر روی وسیله مورد نظر توجه نمایید. در این صورت علاوه بر کمک به محیط زیست از لحاظ اقتصادی نیز برای شما به صرفه خواهد بود. در همین راستا می توانید با خرید اینترنتی از فروشگاه اینترنتی چرخک و راهنمایی مشاوران فروشگاه، از مزایای کیف پول چرخک و همینطور شرکت در قرعه کشی ماهانه نیز بهره مند گردید.

1 دیدگاه در “برچسب انرژی روی وسایل برقی؛ مصرف برق پایین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Call Now Button