وبلاگ

آیا نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟ ۱۱ دلیل برای اثبات مفید بودن قهوه

آیا نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟

آیا نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟ ۱۱ دلیل برای اثبات مفید بودن قهوه

برای همه ما پیش آمده که گاهی نیاز به یک نوشیدنی گرم داریم که انرژی تازه ای به جسم و روح ما ببخشد. و در اصطلاح رفرش شویم. در ایران نوشیدنی غالب مردم  چای است که به تاریخ تمدن ایرانیان باستان بر می گردد. دومین نوشیدنی موزد علاقه اغلب مردم انواع قهوه است. وقتی نام قهوه می آید، اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند کافئین است. کارشناسان تغذیه بر این عقیده هستند که قهوه حاوی آنتی اکسیدان و سایر مواد فعال است که می تواند التهابات داخلی بدن را کاهش داده و در برابر بیماری ها محافظت کند. در ادامه مطلب می خواهیم بررسی کنیم که آیا نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟

قهوه چیست؟

قهوه یک نوشیدنی دم کردنی است که از دانه‌های قهوه بو داده تهیه می‌شود. آسیاب می شود و به صورت ذرات ریز در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد. قهوه دارای رنگی تیره و طعمی تلخ است و به دلیل وجود کافئین در آن در بدن انسان اثر محرک دارد. می توان به جرأت گفت که قهوه یکی از محبوب‌ ترین نوشیدنی‌ها در جهان است.

انواع نوشیدنی قهوه

افرادی که تازه به نوشیدن قهوه روی آورده اند و همینطور کسانی که سالها با نوشیدن قهوه لذت زندگی را چشیده اند، می دانند که قهوه را می‌توان به روش‌ های متفاوتی تهیه کرد. قهوه را می توان به صورت دستی و روی اجاق گاز آماده کرد و یا در قهوه جوش تهیه نمود. در اینجا می توانید از مدلهای متنوع فرنچ پرس و قهوه جوش موجود در فروشگاه اینترنتی چرخک دیدن نمایید. در ادامه برخی از محبوب ترین انواع قهوه ها را نام می بریم.

قهوه سیاه Black

قهوه سیاه همانطور که از نامش پیداست قهوه ساده است. دانه های آسیاب شده قهوه محلول در آب داغ که به صورت گرم سرو می شود.

کافه لاته Latte

یکی از محبوب ترین انواع نوشیدنی قهوه، لاته است که از یک شات اسپرسو و شیر، بخار پز می شود و به آرامی روی آن کف تشکیل می شود. لاته را می توان ساده یا با طعمی مثل وانیل نوش جان نمود.

کاپوچینو Cappuccino

کاپوچینو نوعی لاته است که با کف بیشتری نسبت به شیر بخارپز تهیه می شود. اغلب پودر کاکائو یا دارچین روی کاپوچینو  می پاشند. گاهی اوقات نیز می توان از خامه به جای شیر استفاده کرد.

اسپرسو Espresso

آمریکانو Americano

آمریکانو طعمی مشابه قهوه سیاه دارد. اما یک شات اسپرسو رقیق شده در آب داغ نیز در آن استفاده می شود.

دوپیو Doppio

دوپیو حاوی دو شات اسپرسو است.

کورتادو Cortado

در کورتادو شات های اسپرسو و شیر یکسان است. استفاده از شیر برای کاهش اسیدیته اسپرسو به کار می رود.

گالائو Galão

زادگاه این نوشیدنی قهوه داغ کشور پرتغال است. تا حد زیادی مشابه لاته و کاپوچینو است. تنها تفاوت عمده گالائو سبک تر بودن آن است که به دلیل دو برابر بودن شیر کف شده درون آن است.

لانگو Lungo

دارای اسپرسو با خلوص بیشتری است.

ماکیاتو Macchiato

از لحاظ میزان کافئین مابین کاپوچینو و دوپیو قرار می گیرد.

موکا Mocha

موکا یک نوشیدنی اسپرسو شکلاتی با شیر بخار پز و کف است.

فلت وایت Flat White

این نوع نوشیدنی در استرالیا متولد شده است. یک کاپوچینو بدون فوم یا پاشیدن شکلات است. یک نوشیدنی اسپرسو با شیر بخارپز است.

آفوگاتو Affogato

آفوگاتو حاوی یک قاشق بستنی و یک یا دو شات اسپرسو می باشد.

قهوه ایرلندی Irish

قهوه ایرلندی شامل قهوه سیاه، ویسکی و شکر است که روی آن خامه زده شده است.

آیا قهوه برای بدن مفید است یا مضر؟

مهمترین فواید نوشیدن قهوه برای سلامتی چیست؟

قهوه حاوی موادی است که می تواند به محافظت در برابر بیماری‌های رایج‌تر از جمله بیماری آلزایمر و بیماری های قلبی کمک کند. کافئین موجب شادی در انسان می شود و مهمترین راز سلامتی نیز دوری از غم و ناراحتی می باشد. اما آیا نوشیدن قهوه برای بدن مفید است؟ در ادامه ۱۱ دلیل برای اثبات مفید بودن قهوه ذکر می کنیم. لازم به ذکر است مصرف زیاده از حد تعادل هر ماده غذایی مضز می باشد و نوشیدن قهوه نیز از این امر مستثنی نیست.

۱. زندگی طولانی تر و جلوگیری از پیری زودرس

مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که قهوه می نوشند کمتر در معرض مرگ ناشی از برخی بیماری ها هستند. این امر بیشتر در زنان ثابت شده است که اغلب علل اصلی مرگ در زنان بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی، دیابت و بیماری کلیوی است که نوشیدن قهوه می تواند از این مورد جلوگیری نماید.

۲. کاهش ابتلا به دیابت

مطالعات نشان داده است که افرادی که قهوه بیشتری می نوشند، بدنشان پردازش گلوکز (یا قند) را بهتر پردازش می کند. و کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

۳. کاهش خطر نارسایی قلبی

نوشیدن یک تا دو فنجان قهوه در روز ممکن است به جلوگیری از نارسایی قلبی کمک کند، زمانی که قلب ضعیف در پمپاژ خون کافی به بدن مشکل دارد.

۴. کاهش ابتلا به پارکینسون

کافئین نه تنها با احتمال کمتر ابتلا به بیماری پارکینسون مرتبط است، بلکه ممکن است به افراد مبتلا کمک کند تا حرکات خود را بهتر کنترل کنند.

۵. سلامت کبد

قهوه معمولی و بدون کافئین اثر محافظتی بر روی کبد انسان دارند. تحقیقات نشان می دهد افرادی که قهوه می نوشند، نسبت به آنهایی که مصرف نمی کنند، سطح آنزیم کبدی در محدوده سالم تری دارند. سرطان کبد دومین بیماری سرطان در جهان محسوب می شود. افرادی که نوشیدنی ثابت آنها قهوه است، تا ۴۰ درصد احتمال ابتلا به بیماری سرطان کبد در بدن آنها کاهش می یابد.

۶. قوی تر شدن DNA

نوشیدن قهوه سیاه، شکستگی در رشته های DNA را کاهش می دهد. این امر به طور طبیعی در بدن انسان اتفاق می افتد. که اگر توسط سلول های بدن ترمیم نشود، می تواند منجر به سرطان یا تومور شود. بنابراین قهوه بنوشید.

۷. کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ

طبق پژوهش های اخیر، از هر ۲۳ زن یک نفر به سرطان روده بزرگ مبتلا می شود. اما محققان دریافتند افرادی که قهوه بدون کافئین یا معمولی می‌نوشند؛ ۲۶ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کولورکتال هستند.

۸. کاهش خطر ابتلا به آلزایمر

کافئین موجود در دو فنجان قهوه می تواند محافظت قابل توجهی در برابر ابتلا به بیماری آلزایمر در انسان ایجاد کند در واقع، محققان دریافتند که افراد ۶۵ ساله و بالاتر که دو تا سه فنجان قهوه در روز می نوشند، کمتر در معرض ابتلا به زوال عقل هستند.

۹. کاهش احتمال سکته مغزی

نوشیدن حداقل یک فنجان قهوه در روز با کاهش خطر سکته مغزی مرتبط است که چهارمین علت مرگ در افراد است.

۱۰. کاهش وزن

کافئین موجود در قهوه سوخت و ساز بدن را بالا می برد. در نتیجه جلوی اضافه وزن گرفته می‌شود. و به این ترتیب با گذشت زمان منجر به کاهش وزن می‌شود. در این راستا توصیه می شود قهوه را با شکر و خامه کمتر نوش جان نمایید.

۱۱. کاهش افسردگی

افسردگی یکی از بیماری های شایع در دنیا است. بسیاری افراد گاهی حتی خود متوجه نیستند که افسرده اند. و این موضوع بسیار خطرناک است. کافئین موجود در قهوه شادی آور است. و مغز و جسم انسان را به تحرک وا می دارد. بنابراین می توان گفت افرادی که قهوه را در برنامه روزانه خود دارند، خطر ابتلا به افسردگی را تا ۲۰% کاهش می دهند.

چه مقدار نوشیدن قهوه در روز برای افراد بی خطر است؟

مصرف بیش از حد قهوه کافئین دار نه تنها باعث آرامش فرد نمی شود، بلکه می تواند عصبانی و تند مزاج نیز بکند. همچنین نوشیدن زیاد قهوه در روز می تواند علیرغم مفید بودن آن، برای فرد مضر باشد. چون باعث افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، اضطراب بیشتر و مشکل در خوابیدن شود.

بنابراین، چه مقدار قهوه برای نوشیدن روزانه مناسب است؟ طبق دستورالعمل های غذایی نوشیدن دو تا پنج فنجان قهوه در روز با حداکثر مصرف ۴۰۰ میلی گرم کافئین بی خطر است. برای اکثر مردم، مصرف متوسط ​​قهوه حدود ۲ تا ۵ فنجان در روز احتمال دچار به دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، سرطان کبد و آندومتر، بیماری پارکینسون و افسردگی را کمتر می کند.

اگر باردار یا شیرده هستید، قوانین متفاوت است. قبل از افزودن کافئین به رژیم غذایی خود با پزشک متخصص مشورت کنید. تحمل کافئین برای همه افراد یکسان نیست. پس بهتر است حد تعادل را حفظ کنید. می توانید با نوشیدن یک فنجان قهوه در روز یا حتی بدون کافئین، برخی از مزایای بالقوه سلامتی را دریافت کنید.

نکته مهم: آنچه که به قهوه خود اضافه می کنید می تواند در میزان سالم بودن نوشیدنی تغییراتی ایجاد کند. می توانید به جای مصرف خامه و شکر، شیر و ادویه ها و طعم دهنده های طبیعی شیرین استفاده کنید.

دستور پخت سریع و سالم قهوه

عوامل بسیاری در سلامتی انسان موثر است. مانند یک رژیم غذایی متعادل، ورزش و حفظ وزن سالم و همینطور نوشیدن قهوه. قهوه بخش لذت بخش از سبک زندگی محسوب می شود. به همین علت در انتها به اختصار دستور تهیه یک فهوه سالم را در ادامه مطلب آورده ایم:

۱ فنجان قهوه

½ فنجان شیر دلخواه (مانند شیر بادام با طعم وانیلی شیرین نشده، شیر بدون چربی یا ۱ درصد)

۲ قاشق چای خوری ادویه

پای کدو تنبل

۱ قاشق چای خوری عصاره وانیل

۴ تکه یخ

تمامی مواد بالا را با هم مخلوط کنید. استفاده از کدو تنبل واقعی فیبر مفیدی را اضافه می کند. سعی کنید تا جایی که می توانید مصرف شکر را محدود کنید!

آیا قهوه برای بدن مفید است یا مضر؟

سخن آخر

قهوه دارای محتوای کافئین بالاتری نسبت به چای است، که ممکن است برای کسانی که به دنبال درمان فوری انرژی هستند، مفید باشد. با این حال، ممکن است باعث اضطراب و اختلال در خواب افراد شود. بنابراین این موضوع که نوشیدن قهوه مفید است یا مضر؟ بستگی به میزان مصرف و همچنین شرایط افراد دارد. بنابراین مجموعه فروشگاه اینتترنتی چرخک به شما توصیه می کند از مصرف زیاد آن خودداری نمایید. در صورتی که قصد خرید انواع قهوه و یا فهوه ساز را دارید، می توانید از همکاران ما در بخش فروش راهنمایی بخواهید.

سوالات رایج در مورد مفید یا مضر بودن نوشیدن قهوه

آیا قهوه باعث ریزش مو می شود؟

در گذشته اعتقاد بر این بود که کافئین می تواند ریزش مو را تسریع کند. اما مطالعات اخیر نشان می دهد که هیچ ارتباطی بین کافئین و ریزش مو وجود ندارد.

بهترین زمان نوشیدن قهوه چه زمانی است؟

صبح ها بهترین زمان برای فعالیت های روزمره در روز است. بنابراین بهترین زمان مصرف قهوه نیز صبح است. در صورتی که برای عصر به انرژی نیاز دارید، مطمئن شوید که ۶ ساعت تا خواب شبانه زمان دارید.در این فرصت کافئین قهوه را می توانید بسوزانید. کافئین را بعد از ساعت ۲ بعد از ظهر  مصرف نکنید.

آیا می توان قهوه را با معده خالی بنوشیم؟

قهوه اسید معده را افزایش می دهد، اما برای اکثر افراد مشکلات گوارشی ایجاد نمی کند. بنابراین، نوشیدن قهوه با معده خالی مشکلی ندارد.

کدام قهوه سالم است؟

سالم ترین قهوه، قهوه دم کرده داغ و سیاه است. یک فنجان قهوه سیاه تقریبا کالری، کربوهیدرات، چربی و نمک بسیار کمی دارد.

مضرات نوشیدن قهوه چیست؟

مصرف بیش از حد کافئین می تواند منجر به بیقراری، اضطراب و تپش قلب شود. اگر به کافئین حساس هستید و تمایل به تحریک بیش از حد دارید، بهتر است از مصرف قهوه اجتناب کنید.

آیا قهوه چاق می کند؟

قهوه به تنهایی باعث افزایش وزن نمی شود. در واقع قهوه با افزایش متابولیسم و ​​کمک به کنترل اشتها باعث کاهش وزن می شود. در عین حال، می تواند بر خواب تأثیر منفی بگذارد که این عامل ممکن است باعث افزایش وزن شود.

چرا قهوه باعث دفع انسان می شود؟

قهوه موجب ترشح گاسترین در معده انسان می شود. بنابراین باعث ایجاد انقباضات در روده می شود. این انقباضات غذا و مایعات را در روده ها حرکت می دهد.

چرا باید صبح قهوه بنوشیم؟

کافئین قهوه در بیداری و افزایش هوشیاری بسیار موثر است. و بی شک یک تقویت کننده جسمانی و محرک متابولیسم بدن است. به همین دلیل نوشیدن قهوه در ابتدای روز کمک شایانی به فرد در انجام فعالیت روزمره می کند. همچنین می تواند جایگزین بسیار ارزان تری برای مکمل های ورزشی حاوی کافئین مانند پودرهای قبل از تمرینات ورزشی باشد.

با قطع قهوه چه اتفاقی در بدن می افتد؟

اگر کافئین بخش بزرگی از رژیم غذایی روزانه شما باشد، مسلما حذف آن می تواند در کوتاه مدت اثرات ناخوشایندی بر بدن شما بگذارد. مثل سردرد، خستگی، خواب‌ آلودگی، بییحالی، عدم تمرکز، بی‌حوصلگی.

اشتراک گذاری مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Call Now Button