وبلاگ

موتور آرام گرد یا تیک تاکی در ساعت؟

موتور آرام گرد یا تیک تاکی در ساعت؟

موتور آرام گرد یا تیک تاکی در ساعت؟

وجود ساعت در محیط زندگی ما، علاوه بر اینکه یکی از دغدغه های هر فرد است، بلکه یکی از لوازم اساسی منزل یا محیط کار در دکوراسیون نیز به شمار می رود. ساعت ها به صور مختلف در جنس، ابعاد، ظاهر و نوع کارکرد متفاوت ساخته می شوند. از جمله فاکتورهای مهم در خرید یک ساعت توجه به موتور آن می باشد. ساختار و جنس اجزای آن و مهمتر از آن عملکرد آن مورد توجه است. بسیاری افراد در انتخاب بین موتور آرام گرد یا تیک تاکی در ساعت ها مردد می مانند. ازینرو ما در این مقاله ساختار موتورهای آرام گرد و مکانیکی را بررسی کرده و تفاوت های بین آنها را بیان خواهیم نمود.

تاریخچه ساعت

یکی از قدیمی ترین اختراعات بشر ساعت است. با داشتن ساعت فواصل زمانی مختلف قابل اندازه گیری است. واحد های طبیعی زمان مثل روز ، ماه و سال فواصل طولانی هستند. در صورتی که نیاز به دانستن زمان های کوتاه تر، نگهداری زمان و نشان دادن آن باشد، ساعت در هر شکل و طرحی به کمک می آید. اختراع ساعت با تقسیم بندی ۲۴ ساعته به بیش از ۶ قرن پیش بر می گردد.

ساعت های آبی، ساعت های شنی، ساعت آفتابی و شمعی از انواع ساعت های ابتدایی بود که انسانها از آن استفاده می کردند. تا اینکه در اوایل قرن شانزدهم میلادی، با کشف فلزات توسط انسان ساعت های عقربه دار وارد بازار شد. ابتدا به صورت ساعت مچی و سپس در ابعاد بزرگتر ساعت های دیواری و ایستاده ساخته شد.

موتور های آرام گرد یا تیک تاکی در انواع ساعت ها

ساعت های مکانیکی

ساعت های مکانیکی بدون باتری و با حرکت یکنواخت ساخته می شوند. ساعت های مکانیکی برای کار کردن، نیاز به کوک دارند. رطوبت، گرد و خاک و ضربه به راحتی بر عملکرد آنها تأثیر می گذارد. اما ساعت های مکانیکی چگونه کار می کنند؟ همانگونه که گفتیم در این مدل ساعت ها باتری جایگاهی ندارد. بنابراین موتور آنها مجموعه ای پیچیده از اجزای کوچک و به هم مرتبط است. قسمت هایی شامل تأمین منبع انرژی ( لنگرک و یا دسته کوک )، چرخ دنده ها ( انتقال انرژی )، رقاصک ( توزیع انرژی ) و متعادل کننده ( حفظ تعادل رقاصک ). مهمترین قطعه در موتور ساعت های مکانیکی فنر است. انرژی ذخیره شده در فنر اصلی، موجب حرکت بین چرخ دنده های اطراف شده و انرژی توسط دسته کوک یا لنگرک ذخیره می‌شود. این نوع موتور ها به صورت کلی به سه دسته اتوماتیک، توربیلون اتوماتیک و اتوماتیک کروسل تقسیم می‌شوند.

ساعت های کوارتز

نوعی دیگر از ساعت ها ساعت های با موتور کوارتز می باشد. هنگامی که الکتریسیته به سنگ کریستالی کوارتز القا شود، کوارتز فرکانس های منظمی تولید می کند که هر ۵ فرکانس برابر با یک ثانیه می باشد. بنابراین ارتعاشات ناشی از جریان الکتریکی باتری کوارتز، باعث حرکت عقربه های ساعت می شود. در موتور های کوارتز برعکس موتورهای مکانیکی حرکت ثانیه شمار ناپیوسته است، اما اکنون با تکنولوژی ساعتهای کواترز با موتورهای روان گرد، بسیار روان تر از ساعت های مکانیکی، عقربه ثانیه شمار را حرکت می‌دهند.

نکات مهم در انتخاب موتور ساعت

  • ساعت های دیواری یا رومیزی دارای موتور آرامگرد برای اتاق خواب یا محیط های اداری و سالن مطالعه و کتابخانه ها مناسب تر هستند.
  • عموما موتورهای آرام گرد ساعت ها به گونه ای ساخته می شوند که تا سالها نیازی به تعمیر یا تعویض ندارند.
  • در موتورهای مکانیکی از انواع فلزات استفاده می شود. بنابراین این نوع موتورها با کوک کردن و تغییر حالت فنر موجود در موتور، کار می کنند. بنابراین به باتری نیاز نداشته و می توانند مدتها بدون نقص کار کنند.
  • برخی ساعت ها خصوصا ساعتهای دیواری دارای دو یا سه موتور هستند. این نوع ساعت ها معمولا کوارتزی بوده و آرام گرد هستند.

نتیجه گیری و سخن آخر

همانطور که از مطالب بالا بر می آید؛ عقربه های ساعت های تیک تاکی یا مکانیکی به صورت پرشی عمل می کنند و این پرش باعث تولید صدا یا همان تیک تاک معروف می شود. در مقابل در موتور آرام گرد حرکت ثانیه شمار پیوسته بوده و پله یا پرش ندارد. به همین دلیل اغلب افراد ساعت های با موتور روان گرد را ترجیح می دهند. ازینرو فروشگاه اینترنتی چرخک با ارائه انواع ساعت های دیواری، ایستاده و رومیزی با موتور آرام گرد یا تیک تاکی در این ساعت ها از شرکت های معتبر نیاز تمامی مشتریان را برطرف می سازد. برای انتخاب و خرید اینترنتی از فروشگاه چرخک با همکاران ما تماس گرفته و از خدمات مشاوره رایگان بهره مند گردید. با خرید اینترنتی از چرخک از مزایای کیف پول چرخک نیز استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Call Now Button