وبلاگ

استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ؛ معایب یا مزایا؟

استفاده از تلفن همراه در حال شارژ

استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ؛ معایب یا مزایا؟

از گذشته تفکری در میان مردم رایج بوده مبنی بر اینکه زمانی که تلفن همراه در حال شارژ است نباید از آن استفاده نمود تا نسوزد. این طرز فکر کمابیش تا به امروز ادامه داشته است. به همین علت بر آن شدیم تا این مورد را بررسی کرده و به نتایج صحیح برسیم. در ادامه مطلب ابتدا نگاهی به طرز کار و عملکرد گوش تلفن همراه و باتری آن انداخته و سپس معایب و مزایای احتمالی استفاده از آن هنگام شارژ را مورد توجه قرار می دهیم.

عقاید و افکار مردم؛ درست یا غلط؟

گاهی اوقات برخی صحبتها علیرغم همه گیری بسیار، پایه و اساس علمی ندارد اما به قدری مورد توجه همگان قرار می گیرد که به درستی آن شک می کنیم. از جمله برخی نظرات راجع به نادرستی استفاده از تلفن همراه حین شارژ شدن مثل اینکه برخی می گویند باعث ایجاد اثرات منفی بر روی باتری گوشی شده و عمر آن را کم می کند و یا اینکه باتری گوشی در حال شارژ داغ شده و اگر همزمان از آن استفاده کنیم، احتمال انفجار و آتش گرفتن دارد.

باتری گوشی هوشمند

از آنجایی که باتری یکی از مهمترین اجزای یک گوشی هوشمند به شمار می رود، بنابراین شرکت های سازنده این نوع گوشی ها همواره در حال بروز رسانی تکنولوژی آنها هستند تا بهترین و کاملترین مدل را به مشتریان خود عرضه نمایند. در واقع برای اینکه از گوشی تلفن همراه خود بیشترین بهره وری را داشته باشیم می بایست بدانیم که باتری گوشی، اساسی ترین قسمت یک گوشی است. به این ترتیب بهتر است به دنبال راههای محافظت از باتری تلفن همراه باشیم.

آیا می دانید باتری در تلفن همراه چه کاری انجام می دهد؟ همانطور که می دانید شارژرها جهت تأمین جریان مستقیم برق مورد نیاز گوشی‌ به کار گرفته می شوند. بعد از تأمین انرژی و جریان برق توسط شارژر، بخش مدیریت انرژی الکتریکی در گوشی که همان باتری است، جریان برق ورودی را بین قسمت های مختلف تقسیم می کند. بنابراین یکی از وظایف مهم در پروسه عملکرد گوشی تلفن همراه، بر عهده باتری می باشد. به این ترتیب از جمله راهکارهایی که یک کاربر تلفن همراه می تواند به کار ببرد تا از باتری گوشی خود محافظت کند، به قرار زیر است:

  • استفاده از شارژر مناسب برای محافظت عمر باتری: همانطور که می دانید متأسفانه در بازار انواع شارژر های تقلبی با عنوان اوریجینال به فروش می رسد که استفاده از آنها در مدت زمان طولانی به دلیل کم کاری در عمل رساندن جریان برق به باتری، باعث آسیب جدی به باتری و در نتیجه آسیب به هسته مرکزی گوشی شده و گوشی را از دست خواهید داد.
  • استفاده از پاور بانک های استاندارد.

شارژ موبایل با پاوربانک استاندارد

  • برای محافظت باتری و گوشی تلفن همراه، بهتر است در هنگام شارژ، تلفن را از قاب محافظ خود خارج کنید. زیرا هنگام شارژ به دلیل وجود جریان برق باتری گرم می شود و بهتر است که قاب محافظ مانع دفع گرمای حاصل از شارژ نشود. گرمای حاصله در بلند مدت قسمت‌های مهم گوشی تلفن همراه مثل سیستم عامل، پردازنده، گرافیک و … را تحت تأثیر قرار می دهد. به گونه ای که دمای بالای ایجاد شده ارتباط مستقیمی با کاهش سرعت پردازنده‌ها و GPU دارد و این عامل باعث کاهش قدرت و عملکرد نامطلوب تلفن همراه می‌شود.
  • مدت زمان بسیار طولانی مثلا شب تا صبح گوشی در شارژ نماند

استفاده همزمان گوشی تلفن همراه در حال شارژ

بسیاری افراد به دلیل شرایط شغلی که دارند، به ناچار همواره نیاز به استفاده از گوشی تلفن همراه خود دارند و چون شارژ شدن گوشی هوشمند به واسطه تکنولوژی آن، کمی زمان بر است، ازین رو حتی زمانی که گوشی در حال شارژ شدن باشد نیز به ناچار می بایست با آن کار کنند. توجه داشته باشید که تنها زمانی که گوشی تلفن همراه خاموش باشد، باتری مصرف نمی شود. متأسفانه باید بگوییم که این حرکت نادرست است و معایبی هم برای کاربر و هم برای دستگاه تلفن همراه دارد که در زیر به برخی از آنها اشاره خواهیم نمود:

ضرر به گوشی هوشمند

استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ تلفن روند شارژ شدن گوشی را کند تر می کند زیرا به طور همزمان با کار با گوشی، شارژ باتری نیز مصرف می شود و سرعت سیستم عامل تلفن کمی دستخوش تغییر می شود. در صورتی ‌که از تلفن ‌همراه هنگام شارژ استفاده کنید سیستم مدیریت انرژی گوشی مجبور می‌شود قسمت اعظم جریان ایجاد شده توسط شارژر را صرف روشن ماندن صفحه و عملکرد CPU و دیگر قسمت‌های گوشی کند. بنابراین جریان برق کمتری به باتری می‌رسد و این باعث دیرتر شارژ شدن گوشی تلفن همراه خواهد شد.

استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ؛ ضرر به کاربر

در صورتی که شما از جمله افرادی هستید که هنگام شارژ گوشی، از آن استفاده می کنید، بهتر است به این مسأله فکر کنید که این کار می تواند برای سلامت شما نیر دارای اثرات منفی باشد. در واقع هنگامی‌ که تلفن همراه شما به شارژر متصل باشد، به دلیل تکنولوژی جدید اعمال شده بر روی گوشی های هوشمند، اشعه‌هایی با شدت کم در فضا تابش می‌کند که این اشعه ها در طولانی‌ مدت می‌تواند باعث آسیب جبران ناپذیر به مغز شده و سلامتی شما را مختل کند.

خصوصا امروزه که کودکان و نوجوانان جزو کاربران پر و پا قرص انواع گوشی های هوشمند هستند رعایت این نکته بسیار حائز اهمیت است زیرا مغز کودکان بکر و آسیب پذیر تر است. بنابراین لازم است در هنگام قرار دادن گوشی در شارژ ترجیحا از آن استفاده نکنید و تا جای ممکن آن را در قسمتی از خانه شارژ کنید که در آن‌ جا حضور ندارید تا آسیب‌های ناشی از میدان‌های مغناطیسی و اشعه‌های تابشی در فضا باعث ایجاد خطر و مشکل نشود.

سخن آخر

در حالت کلی و با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نامحدود بودن علم در این حوزه، باز هم نمی توان به صورت قطعی نظر داد. بنابراین پیشنهاد می کنیم همواره جانب احتیاط را در مورد استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ رعایت کنید تا بخشی از دغدغه های شما مرتفع گردد. در این مطلب سعی کردیم که شما را با عملکرد باتری گوشی های هوشمند آشنا نموده و برخی معایب استفاده از گوشی حین شارژ را مطرح نماییم. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید با همکاران ما در فروشگاه اینترنتی چرخک تماس گرفته و از راهنمایی ایشان بهره مند گردید و مشاوران ما شرایط خرید اینترنتی را به شما توضیح داده و ازین تسهیلات بهره ببرید.

1 دیدگاه در “استفاده از تلفن همراه هنگام شارژ؛ معایب یا مزایا؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Call Now Button