وبلاگ

راهنمای خرید مناسبترین اسباب بازی برای کودکان زیر ۵ سال

اسباب بازی مناسب کودکان

راهنمای خرید مناسبترین اسباب بازی برای کودکان زیر ۵ سال

نیاز روز هر کودک بازی است. به گفته برخی روانشناسان، بازی کردن برای کودکان از غذا واجب تر است و به والدین توصیه می کنند که بیشتر از خوراک جسم به خوراک ذهن و روح کودک اهمیت بدهند. بازی زبان کودک است و در رشد او در تمامی ابعاد نقش بسیار پررنگی دارد. این نکته حائز اهمیت است که اسباب بازی مناسب تنها برای سرگرم کردن کودکان طراحی نشده اند و طبیعتا نقش بسزایی در تربیت و پرورش کودک خواهند داشت. در این مقاله سعی داریم تا اسباب بازی های مناسب را برای سنین مختلف در کودکان بررسی کرده تا به راحتی بتوانید نسبت به خرید آن اقدام نمایید.

تأثیرات انواع اسباب بازی بر کودکان

طبق نظریه های روانشناسی در رابطه با تربیت کودک، بهتر است کودکان فارغ از جنسیت، تجربه بازی با انواع اسباب بازی ها را داشته باشند تا بتوانند رشد مناسبی در زمینه های مهارتی و شخصیتی داشته باشند. به عنوان مثال اسباب بازی معمول پسربچه ها ماشین و تفنگ و اسباب بازی معمول دخترها عروسک است. بازی با عروسک می تواند تأثیر بسزایی در آموزش مسئولیت پذیری و مراقبت از دیگران فارغ از جنسیت کودک داشته باشد.

کودکان در سنین مختلف دارای علائق و انگیزه های متفاوتی برای سرگرمی هستند. ازین رو والدین باید دقت نمایند که با توجه به شرایط کودک وسائل سرگرمی وی را فراهم نمایند. دقت نمایید امروز تفکیک جنسیتی در انتخاب وسایل بازی وجود ندارد و می بینید که علیرغم تصور برخی افراد، اسباب بازیها دیگر مختص دختران یا پسران نیست. و کودکان به راحتی اسباب بازی مورد علاقه خود را فارغ از جنسیت انتخاب می نمایند.

انواع مختلف اسباب بازی

اسباب بازی ها با توجه به تأثیر آن بر شخصیت کودک و همینطور میزان سرگرمی و علائق بچه ها، در دسته بندی های متفاوت قرار می گیرند. اما در حالت کلی کودکان با توجه به گروه سنی خود در برهه های مختلف زمانی، دارای سلیقه های متفاوتی می شوند و گرایش آنها به بازی ها تغییر می کند. همچنین این نکته حائز اهمیت است که معمولا علاقه دختران و پسران در مورد انتخاب اسباب بازی ها متفاوت است. در این میان کودکان با توجه به روحیه ذاتی خود، به اسباب بازی هایی که شامل آشنایی با فن، سرگرمی، بازی و شوخی، ساختنی، آموزشی و فکری است، گرایش پیدا می کنند.

اسباب بازی آموزشی

اسباب بازی آموزشی علاوه بر ایجاد سرگرمی موجب تقویت مهارت‌های کودک مانند مهارت‌های حرکتی می شود. مثل انواع کارتهایی که باعث تقویت زبانهای خارجی می شود. و یا بازی با اعداد

اسباب بازی فکری

اسباب بازی های فکری انواع بازی های آموزشی مهارت‌های زندگی و موازین اخلاقی را در بستری دوستانه به کودکان آموزش می دهد. و باعث رشد و شکوفایی استعداد های آنها می شود. حین انجام بازی فکری هدف رسیدن به پایان بازی نیست، بلکه حرکت در طول مسیر موجب افزایش هوش کودک از اهمیت بالاتری برخوردار است. از جمله این بازی ها می توان به انواع لگو، پازل، روبیک، اسباب بازی ساختنی، شطرنج، خمیر بازی و شن بازی اشاره نمود. اینگونه بازیها به کاهش استرس و تنش ها در کودک نیز کمک شایانی می کند.

اسباب بازی های فکری می‌تواند شامل ماکت ماشین و موتورها و هلیکوپتر و پهپاد های اسباب بازی باشد که از روی نمونه‌ ی واقعی ساخته شده‌اند.

اسباب بازی سرگرمی

برخی بازیها در ظاهر صرفا جنبه سرگرمی دارد اما اگر به روند بازی و اهداف سازنده آن دقت نمایید، می بینید که جنبه های آموزشی و تقویت انواع مهارتها در آنها نهفته است. از جمله این اسباب بازیها می توان به انواع تفنگ، ماشین، عروسک، تیر و کمان اشاره نمود.

تفنگ

نمی توان این موضوع را نادیده گرفت که به دلیل قدرت طلبی و رهبری بیشتری که پسرها نسبت به دخترها دارند، برخی اسباب بازیها را مثل تفنگ بیشتر ترجیح می دهند. اگر دقت کرده باشید حتی زمانی که اسباب بازی در دسترس آنها نیست، با کاغذ و چوب یا حرکات دستشان تفنگ بازی می کنند.

شمشیر و تیر کمان

شمشیر و تیر و کمان نیز اسباب بازی است که حس قدرت و برتری را در کودکان بر می انگیزانند. البته برخی معتقدند که استفاده از این قیبل وسایل، خشونت را در شخصیت کودک تقویت می کند و اثرات جبران ناپذیری در آینده او خواهد گذاشت.

ماشین و موتورسیکلت

پسرها معمولا علاقه مند به داشتن انواع مدل اتومبیل های زیبا و سرعتی می باشند. ماشین ها به دلیل اینکه چرخ دارند موجب تحرک بیشتر کودک حین بازی کردن می شود. مثل ماشین پلیس، ماشین فلزی خودرو های لوکس و …

ماشین اسباب بازی

ماشین اسباب بازی

هنگام خرید انواع ماشین، برای کودک خود توضیح دهید و هدف از خرید این اسباب بازی را برای وی شرح دهید. مثلا وقتی به کودک یاد می دهید که ماشین آتش نشانی برای خاموش کردن آتش و نجات دادن آدم هاست، او داستانی را می سازد که در آن آدم های زیادی را نجات می دهد و در طی این روند حس همدلی درون کودک پدیدار می شود. این دسته از ماشین ها برای بازی کودکان انتخاب بسیار مناسبی است

بازی با ماشین کنترلی نیز برای کودک مزایای بی شماری دارد. از جمله اینکه باعث افزایش اعتماد به نفس، تقویت تمرکز و افزایش هماهنگی بین چشم و دست در کودک می شود.

یک وسیله‌ سرگرمی که به عنوان کاهش‌دهنده‌ استرس معروف شده، اسباب بازی اسپینر است. انواع مختلفی از اسپینرهای پلاستیکی نرم تا اسپینرهای دارای چراغ‌های LED و اسپیکر امروز در بازار وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اهمیت اسباب بازی و رشد ذهنی کودک

 

اسباب بازی شخصیت کارتونی

نوع دیگر اسباب بازی ها، شبیه سازی شخصیت های کارتونی است. با این نوع سرگرمی کودکان می توانند همزادپنداری کنند و با فیلم ها و کارتون های مورد علاقه خود ارتباط برقرار نمایند. شخصیت هایی همچون بتمن، سوپر من، بن تن، هالک، مرد عنکبوتی، لاک پشت های نینجا، آلوین، مینیون ها، باب اسفنجی، پاتریک، پلنگ صورتی، انگری بردز می تواند به رویاهای آنان واقعیت ببخشد. کودکان از ابرقهرمان هایی که در انیمیشن ها و فیلم ها می بینند الگو برداری می کنند و دوست دارند در واقعیت شبیه آنها و همانقدر محبوب باشند.

اسباب بازی های ورزشی

کودکان روحیه ای سرشار از انرژی و با نشاط دارند. بنابراین بازی های ورزشی یکی از انواع بازی هایی است که لذت را برای آنها به ارمغان می آورد. اسباب بازی هایی همچون اسکیت، دوچرخه سواری، اسکوتر و …. بازی های ورزشی علاوه بر القای هیجان و تحرک به کودک، تعادل و رشد فیزیکی کودک را افزایش می دهد و همچنین در افزایش تمرکز و هماهنگی تعادل دست و پا و چشم نقش دارد.

اسباب بازی وسایل موسیقی

موسیقی یک زبان جهانی است که همه انسانها در هر سنی به راحتی می توانند با آن ارتباط برقرار کنند. موسیقی تأثیر زیادی بر مغز کودکان دارد. به همین علت پیشنهاد می کنیم اسباب بازی های موزیکال و آلات موسیقی مثل گیتار، بلز، ارگ و پیانو نیز برای کودک خود تهیه نمایید. با این روش هر دو نیمکره مغز کودک پرورش می یابد و خلاقیت و استعداد هنری وی شکوفا خواهد شد. احساسات کودک با این روش تلطیف می شود و یاد می گیرد که چطور درون خود را نشان دهد.

دسته بندی اسباب بازی ها بر اساس سن کودک

جسم و ذهن کودکان در هر مرحله از زندگی در حال شکل گیری و کسب مهارت‌های مختلف است. بنابراین در هر برهه زمانی زندگی خود، با توجه به نوع توانایی‌های در حال رشد، اسباب بازی‌های خاصی برای کودکان مناسب است. بازیها برای کنترل خشم کودکان، پرورش خلاقیت در کودک، رشد سالم، شادی و خوشحالی کودک لازم و ضروری است. به همین علت در ادامه اسباب بازی های مناسب سنین مختلف را برای کودکان بررسی می کنیم:

بازیهای مناسب نوزادان زیر ۶ ماه

نوزادان از بدو تولد تا ۶ ماهگی بیشتر بر ابعاد حسی و حرکتی متمرکز هستند. در این سن حواس لامسه و بینایی نوزاد بیشتر در حال رشد هستند. کودک در این سنین برای درک محیط اطراف اشیای مختلف را بررسی کرده و از طریق دیدن و لمس کردن شناسایی می‌کند. سپس یاد می‌گیرد وسایل مختلف را به دهان ببرد و از این طریق اشیای مختلف را می‌شناسد.

بنابراین در این دوره سنی اسباب بازی‌هایی که حواس کودک را درگیر می‌کنند به رشد کودک کمک خواهند کرد. مثل جغجغه‌های بزرگ و رنگی و اسباب بازی‌های رنگی که در بالای تخت آویزان می‌شوند. با تکان خوردن این وسائل حواس بینایی کودک تحریک می‌شود.

اسباب بازی مناسب کودکان

اسباب بازی مناسب کودکان

بازیهای مناسب نوزادان ۶ تا ۱۲ ماه

در این بازه سنی مهارتهای حسی حرکتی نوزاد پیشرفت بیشتری می کند. توانایی گرفتن دست و ضربه زدن به اشیا در نوزاد شکل می گیرد. در این سن، اسباب بازی‌ های زیر بسیار مناسب می باشند: اسباب بازی هایی که باز و بسته می شوند. اسباب بازی‌ هایی ضربه پذیر هستند. اسباب بازی‌ های صدادار، موزیکال و دارای حرکت.

بازیهای مناسب کودکان ۱ تا ۲ ساله

در این سن، مهارت‌های حرکتی کودک تکمیل می‌ گردد. و همچنین توانایی کلامی کودک نیز در حال شکل گیری است. در این سن اسباب بازی‌هایی مثل مکعب‌ها، وسایل برج سازی و کتاب داستان‌های بسیار ساده که دارای تصاویر رنگی هستند موثر می‌باشند. نگاه کردن تصاویر توسط کودک و گوش دادن به داستان‌های ساده از زبان پدر و مادر باعث رشد کلامی کودک می‌شود.

بازیهای مناسب کودکان ۲ تا ۳ ساله

در این سن استفاده از دست و انگشتان در کودک غالب است. اسباب بازی‌های کشیدنی، توپ بازی، هل دادنی مثل ماشین و کامیون و ابزاری مثل رنگ انگشتی به تقویت مهارت‌های دستی کودک کمک می‌کند. همچنین چون به دلیل استفاده کودک از نمادها و تقلید کردن، بازی‌های تقلیدی ساده مثل عروسک بازی، وسایل خانه و… بیشتر کارایی دارند.

بازیهای مناسب کودکان ۳ تا ۵ سال

کودکان در این دوره سنی دارای قدرت تخیل و نمادسازی هستند. بنابراین اسباب بازی‌هایی مثل ساز و شبیه به ابزار و اشیای دنیای واقعی، بازی‌های تقلیدی را میسر می‌کنند. همچنین اسباب بازی‌های آموزشی مثل پازل‌ها، اعداد، حروف و تصاویر نیز مفید هستند. برای تقویت مهارت‌ های بالا می‌توانید وسایل نقاشی را نیز در اختیار کودکان قرار دهید.

سخن آخر

اگر فرزند شما علاقه مند و خواستار یک وسیله بازی هست برای او تهیه می کنید. اما توجه داشته باشید که چه نوع اسباب بازی برای چه سنینی از کودکان مناسب است. با انتخاب درست شما، کودک علاوه بر سرگرم شدن آموزش های درست نیز می بیند. در این میان نکته مهم اینست که تعادل را در نوع اسباب بازی های که برای کودکان خود تهیه می کنید رعایت کنید. در این راستا اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی دارید، با همکاران ما در فروشگاه اینترنتی چرخک تماس بگیرید. با خرید اینترنتی از چرخک می توانید در طرح قرعه کشی ماهانه نیز شرکت نمایید.

1 دیدگاه در “راهنمای خرید مناسبترین اسباب بازی برای کودکان زیر ۵ سال

  1. عمادی گفت:

    We are so happy that the content of the article was useful for you.
    Thanks for following us

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

Call Now Button